وبلاگ سید محمد غفاریان

مرد را دردی اگر باشد خوش است ، درد بی دردی علاجش آتش است ... (مجذوب تبریزی)

وبلاگ سید محمد غفاریان

مرد را دردی اگر باشد خوش است ، درد بی دردی علاجش آتش است ... (مجذوب تبریزی)

به وبلاگ سید محمد غفاریان خوش آمدید. من دانشجوی مقطع دکتری رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستم. در این وبلاگ من نظرات، دانش و تجریبات شخصی خودم در حوزه های مختلف از جمله دنیای فناوری اطلاعات و مباحث کامپیوتری، باورهای مذهبی و موضوعات سیاسی-اجتماعی را منتشر خواهم کرد. به امید آنکه این مطالب مورد استفاده دیگران نیز قرار گیرد.

جمعه, ۲۵ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۳۳ ب.ظ

۱

 

بنام آفریدگار یکتا

 

۲۴ تیرماه (14 July) سالروز توافق بحث برانگیز «برنامه جامع اقدام مشترک» (معروف به «برجام» یا «JCPOA») میان دولت جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 5+1 است. در طی این یک سال موافقان و منتقدان هر یک اظهار نظرها و تحلیل‌های گوناگونی را ارائه کرده‌اند؛ وزارت خارجه دولت یازدهم به مدیریت آقای دکتر ظریف که سردمدار شکل‌گیری این توافق بوده نیز همواره به شدت از توافق برجام دفاع کرده و همچنین به شدت به منتقدان حمله کرده است. اما اکنون پس از گذشت یک سال از این توافق می‌توان به خوبی قضاوت کرد که کدام یک از طرفین با تکیه بر فهم و تحلیل درست، حقیقت را بازگو کرده است؛ امروز به خوبی مشخص است تیم آقای ظریف و روحانی با فهم نادرست از مناسبات جهانی، سه سال فرصت برای بازسازی و توانمندسازی کشور را از دست داده و با انبوهی از امتیازهای ارزشمند به دشمن، «تقریبا هیچ» چیز عاید کشور نکرده‌اند ... امروز دیگر مشخص شده است که تمام وعده‌های دولت حسن روحانی مبنی بر تحول اقتصادی و رفع یکباره کلیه تحریم‌ها دروغ محض بوده است ... و حتی امروز با وقاحت تمام به کلی منکر آن وعده‌ها می‌شوند!

 

اما سه‌شنبه شب در برنامه «تیتر امشب» از شبکه خبر یک مناظره آرام و منطقی میان آقای دکتر ناصر هادیان (تحلیل‌گر حامی برجام) و مهدی محمدی (تحلیل‌گر منتقد برجام) برگزار شد و مباحث عمیق خوبی مطرح شد. به همه کسانی که علاقمند به درک حقیقت و واقعیت هستند توصیه می‌کنم این مناظره تقریبا ۷۰ دقیقه‌ای را از دست ندهند و البته ببینید که حتی آقای دکتر هادیان به عنوان حامی برجام، تا چه حد اشکالات بنیادین توافق برجام را که بارها از زبان منتقدین بیان شده بود مورد تایید قرار می‌دهد و حتی اظهار می‌دارد که خود او نیز به این نقص‌ها قبلا اشاره کرده است.

 

 

فیلم کامل این مناظره ارزشمند را می‌توانید از طریق لینک‌های زیر دانلود کنید:

دانلود اول  --  دانلود دوم  --  دانلود سوم

( ابتدا هر سه فایل را دانلود کرده و در کنار هم قرار دهید و سپس اقدام به بازگشایی آن نمایید )

 

اگر با مشاهده ویدئو در سایت آپارات راحت‌تر هستید می‌توانید فیلم کامل این مناظره را در این لینک ملاحظه فرمایید.

 

 

اگر وقت یا حوصله ندارید و صرفا می‌خواهید گوشه‌ای از این مناظره را بچشید، گزیده زیر درباره وضعیت واقعی امروز تحریم‌ها در یکسالگی برجام از زبان مهدی محمدی شنیدنی است:

 


 

نکته بدون شرح: فیلم این مناظره در کمتر از ۲۰ ساعت از روی سایت برنامه تیتر امشب شبکه خبر حذف شد!

 

 


 

تکمیلی:

 

 

در سالگرد یکسالگی برجام، آقای رئیس جمهور یک صحبت خیلی کوتاه در جلسه هیئت دولت داشت و آقای ظریف هم به مجلس دعوت شد تا گزارشی ارائه کند. هر دو نفر در دفاع از دستاوردهای برجام به نکات یکسانی اشاره کردند که خلاصه‌اش چنین است:

  • اگر توافق برجام صورت نمی‌گرفت و شرایط به همان شکل قبل پیش می‌رفت، فروش نفت ما به تدریج هر شش ماه ۲۰٪ کاهش پیدا می‌کرد و در نهایت به صفر می‌رسید!
  • دستاورد دیگر توافق برجام آن است که از بروز جنگ علیه ایران جلوگیری کرد!

ابتدا همین اول بیاییم و گزینه دوم را کنار بگذاریم چرا که آنقدر این ادعای جنگ علیه ایران مضحک است که فقط به حال بازگو کنندگان آن تاسف می‌خورم و البته در همان بخش بالایی این مقاله و در مناظره آقایان محمدی و هادیان به این نکته اشاره شد. اما درباره نکته نخست، یعنی این ادعا که فروش نفت ایران به تدریج صفر می‌شد، یک ویدئو در زیر قرار داده‌ام که مشاهده آن خالی از لطف نیست:

 

 

از مجموعه مباحثی که در این ویدئو کوتاه مطرح شد من فقط به همین نکته اشاره می‌کنم تا مخاطبان گرامی متوجه بشوند که چقدر این ادعای آقایان روحانی و ظریف مضحک است:

  • مطابق اطلاعاتی که چه از سوی مراجع داخلی و چه از طرف خارجی‌ها درباره آمار فروش نفت ایران منتشر شده، ثابت ماندن فروش نفت ایران از اواخر سال 2012 (یعنی زمان اعمال جدی تحریم‌ها از سوی اتحادیه اروپا) تا اواسط سال 2014 (یعنی تا قبل از توافق اولیه ژنو) که یک بازه یک سال و نیمی هست را نشان می‌دهد. این یعنی ادعای آمریکایی‌ها درباره اینکه هر شش ماه میزان فروش نفت ایران را ۲۰٪ کاهش می‌دهند رد است و آمریکایی‌ها علی‌رغم تلاش‌های‌شان موفق نشدند در یک فاصله یک سال و نیمی میزان فروش نفت ایران را از حدود ۱/۵ میلیون (یک و نیم میلیون) بشکه در روز کاهش دهند، و این در حالی است که میزان معمول فروش نفت ایران پیش از تحریم‌ها قدری بیشتر از ۲ میلیون بشکه در روز بود.

خلاصه اینکه با قدری مطالعه و تفکر مشخص است که ادعاهای دولت هیچ پایه و اساسی ندارد و صرفا دست و پا زدنی تاسف آور برای دفاع از برجام است که به هیچ یک از انتظارات مردم و نظام دست نیافته است ... یادمان نرفته که آقای روحانی وعده داده بود که برجام همه مشکلات مملکت از رکود اقتصادی و بیکاری جوانان تا آب خوردن مردم را هم حل کند! ... اما حالا که واقعیت مشخص شده، حرف از صفر نشدن فروش نفت و جلوگیری از جنگ می‌زنند!!


والسلام
 

نظرات  (۱)

۲۵ تیر ۹۵ ، ۲۳:۰۵ مجید رحیمی
خیلی ممنونم از شما.
بسیار عالی بود.
:)