وبلاگ سید محمد غفاریان

مرد را دردی اگر باشد خوش است ، درد بی دردی علاجش آتش است ... (مجذوب تبریزی)

وبلاگ سید محمد غفاریان

مرد را دردی اگر باشد خوش است ، درد بی دردی علاجش آتش است ... (مجذوب تبریزی)

به وبلاگ سید محمد غفاریان خوش آمدید. من دانشجوی مقطع دکتری رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستم. در این وبلاگ من نظرات، دانش و تجریبات شخصی خودم در حوزه های مختلف از جمله دنیای فناوری اطلاعات و مباحث کامپیوتری، باورهای مذهبی و موضوعات سیاسی-اجتماعی را منتشر خواهم کرد. به امید آنکه این مطالب مورد استفاده دیگران نیز قرار گیرد.

شنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۱:۱۰ ق.ظ

۱

چند آیه سیاسی از قرآن حکیم

شنبه, ۶ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۱:۱۰ ق.ظ

بسم رب الفاطمه


شاید برای شما هم بارها رخ داده باشد که هنگام مطالعه قرآن همراه با معنی و تدبر، با آیاتی مواجه شوید که نزدیکی آنها با مسائل روز، شما را در تعجب و حیرت فرو ببرد ... این دقیقا حسی بود که مدتی پیش هنگام مطالعه آیات زیر تجربه کردم و مرا بر آن داشت تا توجه دوستان را به این آیات شریفه جلب نمایم :


ای کسانی که ایمان آورده اید یهودیان و مسیحیان را دوست و تکیه گاه خود مگیرید، آنان دوست و تکیه گاه یکدیگرند و هر کس از شما آنان را به دوستی گیرد و به آنان تکیه کند قطعا در زمره آنان است و خداوند مردم ستمکار را هدایت نمی کند.


پس می بینی آنان که در دل هایشان بیماری (شک و تردید) است، برای طرح دوستی بسوی آنان (یهودیان و مسیحیان) می شتابند، و می گویند: «می ترسیم گرفتار حصر و تحریم شویم»؛ و چه بسا خداوند (برای مومنان) پیروزی پدید آورد و یا از جانب خود امری پدیدار سازد، آنگاه آنان (بیماردلان سست ایمان) از آنچه (در دوستی با یهودیان و مسیحیان) در دل هایشان نهان می داشتند پشیمان خواهند شد.


و مومنان (درباره کسانی که با یهودیان و مسیحیان طرح دوستی افکندند) خواهند گفت: «آیا اینان همان کسانی اند که با سخت ترین سوگندها به خدا قسم خوردند که با شما هستند؟!» کارهایشان تباه شد و زیانکار گشتند.



ای کسانی که ایمان آورده اید هر کس از شما از دین خود برگردد (به خداوند زیانی نمی رسد و دین خدا بی یاور نمی ماند) دیری نمی پاید که خداوند مردمانی را می آورد که خداوند آنان را دوست دارد و آنان نیز خداوند را دوست دارند؛ در برابر مومنان فروتن اند و بر کافران سرافراز و نیرومندند؛ در راه خدا پیکار می کنند و از سرزنش های سرزنش کنندگان بیم ندارند. این فضل خداست که به هر کس بخواهد عطا می کند، و خدا فضلی گسترده دارد و (به آنان که درخور فضل هستند) داناست.




این آیات شریفه، آیات ۵۱ تا ۵۴ از سوره مبارکه «المائده» است و ترجمه ها مبتنی بر ترجمات «آیت الله مکارم شیرازی» و «مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران» ارائه شده اند. اگر تا اینجا، معنای این آیات و نزدیکی آن با مسائل سیاسی روز توجه تان را جلب کرده، قطعا از آیات بعدی و پیوستگی آن با آیات پیش بیشتر لذت خواهید برد:




سرپرست و رهبر شما تنها خدا و پیامبرش و کسانی اند که ایمان آورده اند، همانان که نماز برپا می دارند و در حال رکوع زکات می دهند.


و هر کس خدا و پیامبرش و کسانی که ایمان آورده اند (و از خصلت یاد شده برخوردارند) را به رهبری و سرپرستی برگزیند (از حزب الله و پیروز است)، همانا که تنها حزب الله پیروزمندان هستند.


ای کسانی که ایمان آورده اید آنان که دین شما را به مسخره گرفته و بازیچه شمرده اند، چه از کسانی که پیش از شما به آنان کتاب آسمانی داده شده و چه از کفار را دوست و تکیه گاه مگیرید و از خدا پروا کنید اگر مومن هستید.



در مجموع ۷ آیه متوالی از سوره مبارکه «المائده» را مطالعه کردیم. من در اینجا هیچ برداشت و تفسیر شخصی از این آیات شریفه ارائه نمی کنم و اصلا جایگاه آنرا نیز ندارم که بخواهم آیات الهی را تفسیر کنم و تنها حقیقت جویان را به تفکر و تدبر در این معانی دعوت می کنم. همین کافی است! چرا که بی تردید فطرت های پاک و سرشت های بیدار، خود آن اثر حق را درخواهند یافت. امید است که پروردگار یکتا به همه مسلمانان ظرفیت و توفیق درک و فهم و انس با قرآن دهد و ما را از دیده وران و عبرت گیران قرار دهد.


«... فاعتبروا یا اولی الابصار» [ سوره مبارکه حشر، آیه ۲ ]

موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۰۶
سید محمد غفاریان

قرآن

آیات سیاسی

سیاست خارجی

نظرات  (۱)

سلام، ایات بسیار زیبا و به جایی بود،خیلی خیلی ممنون.