وبلاگ سید محمد غفاریان

مرد را دردی اگر باشد خوش است ، درد بی دردی علاجش آتش است ... (مجذوب تبریزی)

وبلاگ سید محمد غفاریان

مرد را دردی اگر باشد خوش است ، درد بی دردی علاجش آتش است ... (مجذوب تبریزی)

به وبلاگ سید محمد غفاریان خوش آمدید. من دانشجوی مقطع دکتری رشته مهندسی کامپیوتر در دانشگاه صنعتی امیرکبیر هستم. در این وبلاگ من نظرات، دانش و تجریبات شخصی خودم در حوزه های مختلف از جمله دنیای فناوری اطلاعات و مباحث کامپیوتری، باورهای مذهبی و موضوعات سیاسی-اجتماعی را منتشر خواهم کرد. به امید آنکه این مطالب مورد استفاده دیگران نیز قرار گیرد.

دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۴۰ ق.ظ

۱

صحت دلواپسی‌های منتقدین اثبات شد + تکمیلی

دوشنبه, ۳۰ فروردين ۱۳۹۵، ۱۱:۴۰ ق.ظ

بسم الله



ابتدا مروری کوتاه: بالاخره پس از ۲۲ ماه مذاکرات پرهزینه و طاقت‌فرسا «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام یا JCPOA) در ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ به جمع‌بندی و توافق نهایی میان طرفین رسید. پس از آن در مجلس شورای اسلامی یک کمیسیون ویژه به ریاست علیرضا زاکانی شکل گرفت که در طی جلسات متعدد با حضور مسئولین مختلف کشوری از طیف‌های مختلف به بررسی ابعاد سند برجام پرداختند ولی در نهایت به لطف آقایان علی لاریجانی و علاءالدین بروجردی بدون توجه به نتایج بررسی کمیسیون ویژه، اجرای سند برجام در مهرماه ۹۴ در کمتر از ۱۵ دقیقه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید!

بلافاصله دولت آقای روحانی اجرای تعهدات خود را آغاز کرد در حالیکه طرف غربی هیچ اقدامی را آغاز نکرده بود! این در حالی است که اجرای همزمان تعهدات از جمله خطوط قرمز رهبری بود که توسط دولت رعایت نشد ... اقداماتی همچون:

  • اجرای جمع‌آوری سانتریفیوژهای نطنز و فردو در آبان‌ و آذر ۹۴
  • خروج ۱۱ تن اورانیوم غنی‌شده از کشور، معادل ۹۸٪ از ذخایر اورانیوم ایران در اوایل دی‌ماه ۹۴
  • خروج قلب (کالاندریای) راکتور اراک و پرکردن آن با سیمان در نیمه نخست دی‌ماه ۹۴

در نهایت پس از تمام این اقدامات بود که آقای ظریف در مذاکراتی سنگین طرف غربی را توانست راضی کند(!!) که آنها هم بالاخره اجرای تعهدات خود را آغاز کنند و اینگونه بود که در بامداد ۲۷ دی‌ماه ۹۴ آغاز عملیات اجرای برجام توسط آقای ظریف و خانم موگرینی اعلام شد ... 


و اما اکنون:  ۹ ماه از زمان توافق نهایی و بیش از سه ماه از اعلام روز آغاز عملیات اجرای برجام می‌گذرد ... نه تنها بر خلاف وعده‌های آقای روحانی گشایشی در امر اقتصاد و معیشت مردم اتفاق نیافتاده و نه تنها برخلاف وعده‌های آقای روحانی کلیه تحریم‌ها بصورت یکجا لغو نشد (از دیگر خطوط قرمز رهبری لغو یکجا و نه تدریجی کلیه تحریم‌ها بود که رعایت نشد)، بلکه تدریجا تمام آنچه منتقدین دلسوز در طول این ۲ سال درباره ضعف‌ها و نقایص توافقات لوزان و وین اعلام کردند در حال تحقق است ... این در حالی است که آن زمان پاسخ آقای روحانی به منتقدین ناسزاهایی از جمله: «تندرو»، «کم سواد»، «وصل به جاهای خاص»، «بی‌شناسنامه»، «بزدل»، «بروید به جهنم»، «بیکار»، «کاسب تحریم»، و غیره بود؛ اما حالا دیگر همه می‌دانند که چه کسانی کم‌سواد و ساده‌لوح هستند و در خیالات خام و بچه‌گانه‌شان فکر کردند با لبخندهای دیپلماتیک می‌توانند با گرگ‌های درنده غربی دوستی کنند و حق ملت و مملکت را از آنها بگیرند ...



اواسط اسفند سال گذشته آقای صالحی که بخاطر فعالیت تیم مذاکره کننده هسته‌ای مدال لیاقت از دست رئیس جمهور دریافت کرده بود، پس از آنکه از بدعهدی و تعلل آمریکایی‌ها در اجرای تعهداتشان گله کرده بود با نوازشی از سوی آقای روحانی مواجه شد! و آقای صالحی فهمید که فقط تا وقتی که به نفع آقای روحانی حرف بزند مورد تمجید و تشویق واقع می‌شود و آقای رئیس جمهور تحمل هیچ گونه انتقاد حق یا ناحق را ندارد!



اما در روزهای اخیر، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی دولت آقای روحانی که برای مذاکره با وزیر خزانه‌داری آمریکا به ایالات متحده سفر کرده بود، پس از مذاکره پشت درهای بسته، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری بلومبرگ بیان کرد: «تقریبا هیچ از برجام بدست نیاورده‌ایم»! ... که مثل توپ در خبرگزاری‌های داخلی و خارجی صدا کرد و موجب سقوط شاخص سهام بورس تهران شد! ... احتمالا آنروز که آقای عراقچی خبرنگاران را به اتاق سوئیفت در ساختمان بانک مرکزی دعوت کرد، آقای سیف خبردار نشده و ندیده‌اند که SWIFT باز است!! ... حالا باید دید آقای روحانی ایشان را چگونه نوازش می‌کند!



خلاصه کم کم همه اعتراف خواهند کرد که تمام دلواپسی‌هایی که دلسوزان نخبه، دانشگاهی، و با تجربه و در رأس آنها رهبری انقلاب بیان می‌کردند، درست بوده و برجام هم چرخ هسته‌ای را پنچر کرد، هم چرخ معیشت مردم را لنگ‌تر کرد! چون دولت آقای روحانی از مرداد ۹۲ تا الان حتی مشکل آب خوردن مردم را هم معطل برجام کرده و کلا آقای روحانی هیچ برنامه‌ای برای حل مشکلات اقتصادی ملت و مملکت به جز توافق برجام نداشت که آنهم پوچ از آب درآمد! و دقیقا مطابق پیش‌بینی‌های رهبری و منتقدین دلسوز، آمریکایی‌ها اعلام کردند که اگر ایران می‌خواهد از شر تحریم‌ها خلاص شود باید برجام‌های دیگری در زمینه حقوق بشر و موشکی را هم بپذیرد ... یعنی همان که رهبری فرمودند: هسته‌ای فقط بهانه است.


اما باز رهبری به داد ملت و مملکت رسید و امسال را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری کردند بلکه مردم و دولت بفهمند کلید حل مشکلات مملکت در دست آمریکایی‌ها نیست ... باید خودمان دست بجنبانیم و کمر همت ببندیم تا مشکلات را حل کنیم.


انشاء الله که ما برنده‌ایم.





تکمیلی:

انتظارش را داشتم؛ روال معمول در این دو سال و نیم همین بوده ... هر وقت منتقدین لب به انتقاد از برجام گشودند، جناب آقای روحانی با عصبانیت و ناسزا پاسخ منتقدین را در تریبون‌های عمومی داد؛ و این بار هم همین طور شد ...


جناب آقای رئیس جمهور حسن روحانی در جمع مردم سمنان با لحنی عصبانی منتقدین را خطاب قرار داد و گفت:

« ... رقابت، حزب و جناح در دوران انتخابات اشکال ندارد چرا که دوران انتخابات دوران شعار و رقابت است اما اکنون رقابت‌ها را باید کنار گذاشت؛ امروز زمان اجرای برجام و استفاده از فرصت‌هاست. به آنان که می‌گویند برجام برای ما چکار کرده است باید گفت برجام افتخاری سیاسی و حقوقی برای تاریخ ایران ثبت کرده است ... برای من جالب است که برخی می‌خواهند اعلام کنند ملت ایران و دیپلمات‌های ایرانی پیروز نبوده و آمریکا و صهیونیست‌ها در این عرصه پیروز شده‌اند. کجا رفت غیرت و تعصب دینی؟! چرا نمی‌خواهید در برابر عظمت ملت ایران که یک موفقیت بزرگ تاریخی بدست آورده است سرفرود بیاورید؟! رسانه های ما اخلاق را مدنظر قرار دهند؛ آشوب و هرج و مرج رسانه‌ای را ملت ایران نمی پسندد و هجمه‌های غیراخلاقی برخی رسانه‌ها در شان ملت بزرگ ایران نیست ... بازسازی و نوسازی بعد از یک ویرانی، زمان می‌برد. امروز موانع از مسیر کارآفرینان و سرمایه‌گذاران برطرف شده اما باید به یک نکته دقت داشت که فقط سه ماه از اجرای برجام گذشته اما برخی فکر می کنند 30 سال گذشته است! در این سه ماه ببینید چه گشایش های فراوانی ایجاد شده است! تعداد بسیار زیادی از کمپانی‌ها و بخش خصوصی خارجی روزانه به سمت ایران آمده و قراردادهای مهمی در حال امضا است ... دوران رقابت‌های انتخاباتی به پایان رسیده و امروز همه باید در راستای توسعه و پیشرفت کشور تلاش کنند. اگر نقدی بر برجام داشتیم برای زمانی بود که هنوز تصویب و تأیید نشده بود اما امروز پس از تصویب و تأیید آن از سوی رهبری، مجلس و شورای عالی امنیت ملی زمان اجرا فرا رسیده و باید از این فرصت و فضا به بهترین شکل استفاده کنیم »

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری


درباره این سخنان آقای رئیس جمهور گفتنی‌ها بسیار است:

  • اولا به نظر می‌رسد ایشان خیلی صریح بیان کردند که حزب و جناح فقط برای شعار دادن و نمایشات دوران انتخابات خوب است و بعد از انتخابات همه باید دهان‌ها را ببندند! و خلاصه چیزی به عنوان انتقاد و آزادی سیاسی و تنوع احزاب و افکار سیاسی از دید ایشان مردود است!
  • دوم اینکه ایشان تلویحا اعتراف می‌کنند که ایام انتخابات زمان شعار دادن‌های بی‌پایه برای کوبیدن رقیب و کسب پیروزی است و الان نباید خیلی آن حرف‌ها را جدی بگیریم!! ... مثلا اینکه نباید پرسید چرا وعده ۱۰۰ روزه گشایش اقتصادی ایشان بعد از گذشت ۳۴ ماه (یعنی تقریبا ۱۰۰۰ روز !!) هنوز محقق نشده !!
  • سوم اینکه بار دیگر شلاق تند و تیز زبان آقای روحانی بر تن منتقدین نواخته شد و آنان متهم به «بی‌غیرتی و عدم تعصب دینی» شدند! ... البته نفهمیدیم چطور این دولت که خیلی ادعاهای اعتدالی و پراگماتیستی و ایدئولوژی‌زدایی از سیاست دارد چگونه دیگران را متهم به عدم غیرت و تعصب دینی می‌کند؟!
  • چهارم اینکه آقای رئیس جمهور می‌گویند فقط ۳ ماه از اجرای برجام گذشته! گویی سه ماه خیلی زمان کمی است! ... احتمالا ایشان محاسبه نکرده‌اند که سه ماه یعنی تقریبا ۹۰ روز، که فاصله چندانی با شعار گشایش اقتصادی ۱۰۰ روزه ایشان ندارد!! ... و باز ایشان دقت نکردند که ۳ ماه از روز اعلام رسمی اجرای برجام گذشته در حالیکه در واقع حداقل ۷ ماه است که ایران تعهدات خود را اجرا کرده ولی ما هنوز منتظر آثار برجام بر آب خوردن و محیط زیست و اقتصاد مملکت و معیشت مردم هستیم ...
  • در نهایت اینکه آقای روحانی خیلی صریح به منتقدان می‌گوید دهانتان را ببندید چون دیگر زمان نقد برجام گذشته است! ... جالب است که ما نفهمیدیم اصلا کی این زمان فرا رسید که حالا تمام شده باشد؟! چون تا قبل از تصویب برجام که آقای ظریف با حمله به منتقدین گفته بود زمان نقد برجام بعد از امضای توافقنامه است و نه در حین مذاکرات! ... پس حین مذاکرات که موقع نقد نبود، بعد از تصویب هم که موقع نقد گذشت! بالاخره نخبگان باید چه زمانی این توافقنامه را نقد می‌کردند؟! ... حتما باید عهدنامه‌های ترکمن‌چای و گلستان را هم از کتابهای مدارس و دانشگاه‌ها حذف کنیم؟! چون زمان نقد آنها گذشته و بررسی این عهدنامه‌های ننگین بیهوده است!!


در همین راستا نامه سرگشاده دکتر حمیدرضا طالقانی خطاب به رئیس جمهور بسیار خواندنی است:

سخنرانی شما را در جمع مردم سمنان شنیدم و از بابت عصبانیت و نوع احساس شما در دفاع از برجام، متأسف شدم ...

اگر دوران نقد برجام گذشته است، بفرمایید دوران نقد آن کی بود که حالا دیگر سپری شده است؟ شما که در دوران قبل از امضای برجام نیز منتقدان را با الفاظ توهین آمیز و فضا سازی رسانه ای و تخریب و ... به شدت نکوهش می کردید و از همه ی ظرفیتهای موجود، برای برخورد با آنان استفاده می کردید! پس از منظر جنابعالی، نه قبل از امضای برجام و نه بعد از اجرای آن، زمان نقد برجام نبوده و نیست! آیا بهتر نیست دستور بفرمایید که نقد و انتقاد، برای همیشه ممنوع!

چرا ما از دیروز و دوستان شما در امروز و همه و همه در فردا و فرداها حق ندارند بگویند و بپرسند که در ازای بخش وسیعی از دستاوردهای هسته ای که آن را بدواً و نقداً به باد فنا دادیم؛ قلب راکتور اراک را از بتن پر کردیم؛ صدها تن اورانیوم غنی شده را که برای آن خون های دانشمندان هسته ای ما بر زمین ریخت، تحویل بیگانگان دادیم و به خارج از کشور منتقل کردیم؛ بسیاری از دانشمندان هسته ای کشور را از کار برکنار کردیم؛ غنی سازی را از بیست درصد به سه و نیم در صد کاهش دادیم؛ نوزده هزار سانتریفیوژ فعال را از گردونه خارج و به کمتر از شش هزار تقلیل دادیم؛ مرکز فردو را از جایگاه واقعی اش، به حداقل ممکن رساندیم و دهها سئوال بی جواب دیگر، چه مزیتی بدست آورده ایم؟

شما از مزیتهای روی کاغذ سخن می گویید. بر فرض که این مزیتها عادلانه و پیروزمندانه باشد، بفرمایید که همین مزیتهای حداقلی، کی از روی کاغذ، به واقعیت و سرانجام عملی مبدل می شود؟

جناب رئیس جمهور، آیا پرسشگران دیروز و امروز، بی غیرت و فاقد تعصب ملی اند؛ یا کسانی که ...

غیرت دینی و تعصب ملی دلسوزان و رسانه ها و دلواپسان دیروز و نزدیکترین دوستان شما که امروز زبان به انتقاد گشوده اند، ایجاب می کند که بپرسند تیم مذاکره کننده که سخاوتمندانه؛ با حاتم بخشی زاید بر وصف؛ حتی از خطوط ترسیم شده ی رهبری نیز عبور کردند، چه دستاوردی از برجام، برای کشور به ارمغان آوردند؟

جناب آقای دکتر روحانی! ادب مرد، به ز دولت اوست! ...

منبع: هفته نامه ۹ دی


نکات دکتر سعید جلیلی در یکی از سخنرانی‌های اخیر ایشان نیز بسیار خواندنی است:

  • غیرت دینی منبع اقتدار و تولید عزت و امنیت برای کشور است. با غیرت دینی خرمشهر آزاد شد ، علیرغم تحریم ها ماهواره به فضا پرتاب شد و پیشرفت های هسته ای حاصل شد.
  • با غیرت دینی حماسه ی والفجرها خلق میشد، با غیرت دینی کربلای یک خلق میشد که دشمن نه تنها «پیشنهاد کربلای دو و سه» نمیداد بلکه نگران حماسه هایی چون کربلای پنج بود.
  • جای تعجب است کسانی که دستاوردهای حاصل از غیرت دینی یک ملت را تجربه کرده اند آنگاه قدرت و توانایی های ملت ایران را در خلقت حماسه های بزرگ انکار میکنند و توانایی ملت را در ساخت آبگوشت بزباش معرفی میکنند! توانایی های حماسه بزرگ ملت را در دفاع مقدس و هماوردی‌های بزرگ منطقه یا در علم و فناوری دیده اند اما صحبت از «واردات مدیر» برای کشور میکنند!

منبع: هفته نامه ۹ دی


نظرات  (۱)

سلام

به نظر من خلاصه ی خوبی بود از فضای دوران برجام و پسابرجام

اما یک نکته ای رو که به نظرم فراموش کردید ذکر کنید که البته رسانه های ناهمسوی دولت هم به نظرم عامدانه از ذکر اون گذشتند این بود که آقای سیف در مورد صرفا آزادسازی حدود 100 میلیارد دلار ( به قول بانک مرکزی ) بلوکه شده جمهوری اسلامی در ایالات متحده گفتند «تقریبا هیچ» نه در مورد بقیه مصادیق اقتصادی برجام.

این رو برای این گفتم که وقتی میخوایم واقع بینانه به ماجرا های اطرافمون نگاه کنیم و به کسانی که متوجه نشدند که هسته ای دادیم و خروس قندی گرفتیم بفهمونیم که تحلیلشون اشتباهه ، اگر همون خروس قندی رو هم منکر بشیم و نبینیم ، رسانه ی مغرضی میاد و خروس قندی گرفته شده رو علم میکنه و باعث میشه تمام استدلات ما باطل بشه.

از طرف یه شاگرد کوچیک آسید غفاریان بزرگوار